Hvad drejer din klage sig om?

Bemærk: DSA-tilsynet kan ikke behandle klager over, om indhold på en digital tjeneste er ulovligt. DSA-tilsynet kan alene behandle klager over, om digitale formidlingstjenester ikke overholder de krav, der er fastsat i forordningen om digitale tjenester (DSA). Det drejer sig fx om en tjeneste har en anmeldelsesfunktion eller har et kontaktpunkt.

Dit valg hjælper os med at hjælpe dig videre på bedst mulig vis

Information

Hvis du har indgivet anmeldelse om ulovligt indhold til en onlineplatform, skal platformen give dig besked, om, hvorvidt den fjerner indholdet, som din anmeldelse handler om, eller ej.

Hvis du ikke har modtaget besked om dette, eller hvis du ikke har modtaget besked uden unødig forsinkelse, kan du klage over dette via vores klageformular.

Information

Forordningen om digitale tjenester (DSA) indeholder en række forpligtelser, som digitale formidlingstjenester skal overholde.

Hvis du ikke kan finde en situation, der passer på din klage, kan du altid klage til DSA-tilsynet via denne indgang. Husk at beskrive din klage så detaljeret som muligt samt vedhæfte al relevant dokumentation.


Du kan læse om de forskellige forpligtelser i selve forordningen her.

Information

Onlinemarkedspladsen skal angive følgende oplysninger, når en erhvervsdrivende sælger, sit produkt eller tjenesteydelse på markedspladsen:

  1. Navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse på den erhvervsdrivende sælger,
  2. CVR-nummer eller lignende samt oplysninger om hvilket handelsregistrer eller lignende den erhvervsdrivende sælger er registreret i, hvis den erhvervsdrivende sælger er registreret et sted, og
  3. En selvcertificering fra den erhvervsdrivende sælger, der forpligter den erhvervsdrivende sælger til kun at sælge produkter eller ydelser, der overholder gældende EU-ret.

Kan du ikke finde ovenstående oplysninger på onlinemarkedspladsen, kan du klage over dette via vores klageformular.

Information

Hvis en onlineplatform har suspenderet dig fra eller har lukket din konto på platformen, skal platformen give dig en begrundelse. Dette er fastlagt i artikel 17 i forordningen om digitale tjenester (DSA).

Hvis du ikke har modtaget en begrundelse fra platformen eller du først har modtaget begrundelsen efter platformen har suspenderet eller lukket din konto, kan du klage over dette via vores klageformular.

Information

En onlineplatform må ikke bruge oplysninger om en person, der er mindreårig, til at vise målrettet reklame, hvis platformen med rimelig sikkerhed ved, at personen er mindreårig.

Hvis du mener, at dit barn under 18 år bliver vist målrettet reklame på onlineplatformen, kan du klage over dette via vores klageformular.

Information

Hvis du lægger indhold op på en onlineplatform, som er reklame, skal onlineplatformen giver dig mulighed for at markere, at indholdet er reklame.

Hvis du mener, at platformen ikke har sådan en funktion til at markere indhold som reklame, kan du klage over dette via vores klageformular.

Information

Alle onlineformidlingstjenester, herunder onlineplatforme og onlinemarkedspladser, skal have ét lettilgængeligt online kontaktpunkt, så brugerne kan komme i kontakt med tjenesten fx via en emailadresse eller en onlinechat. Dette er fastlagt i artikel 12 i forordningen om digitale tjenester (DSA).

Hvis du ikke kan finde tjenestens kontaktpunkt eller det er svært at finde dette, kan du klage herover via vores klageformular.

Information

Alle hosting-tjenester, herunder onlineplatforme og onlinemarkedspladser, skal give deres brugere mulighed for at indgive anmeldelser om ulovligt indhold på deres tjeneste. Dette er fastlagt i artikel 16 i forordningen om digitale tjenester (DSA).

Hvis du mener, at onlineplatformen eller onlinemarkedspladsen ikke har en sådan anmeldelsesfunktion, kan du klage over dette via vores klageformular.

Udfyld klageformularen

Du skal være opmærksom på følgende:

  • Du kan med fordel have al relevant dokumentation klar, inden du starter med at udfylde klageformularen. Det er en fordel, hvis det fx er gemt i den samme mappe på din enhed.
  • Du kan vedhæfte PDF-filer (.PDF), billeder (.JPEG, .JPG, .PNG), lydfiler (.MP3) eller video (.MOV).
  • Du skal udfylde hele formularen på én gang, da du ikke kan gemme den og vende tilbage.
  • Sessionen lukker af sikkerhedsmæssige årsager efter 25 minutter. Du forlænger sessionen med yderligere 25 minutter via en pop up, når er er 5 minutter tilbage. Herved undgår du at miste dine indtastede data.
  • Formularen bliver kun indsendt, hvis du har klikket på knappen: "Opret". Du vil efterfølgende modtage en kvittering
  • Du kan ikke klage anonymt via klageformularen.

Hvis du vælger at oprette en klage, skal du være opmærksom på, at Koordinatoren for Digitale Tjenester behandler de oplysninger, som du skriver i din henvendelse. Dine oplysninger registreres i vores IT-system, og vi kan i forbindelse med behandling af din klage videregive dine oplysninger til den virksomhed, som du klager over. Du kan læse mere om dine rettigheder på vores hjemmeside privatlivspolitik.